Assignment Individu



Entrepreneur Idol Profile Individual Assignment 


  1. Suriati Bt Mahmood - Usahawan Pilihan Datuk Wira Maznah Hamid

DATUK WIRA DR. MAZNAH HAMID
Pengerusi Eksekutif Kumpulan Securiforce
 
Profil Usahawan Pilihan
Alamat
:
55, Udarama Complek
Jalan 2/64A
Off jalan Ipoh
51200 Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur
Tel
:
03-40420266
      
Faks
:
03-4041158
E-mel
:
Laman Web
:
                                                                
Datuk Wira Dr. Maznah Hamid adalah Pengerusi Eksekutif Kumpulan Securiforce. Beliau juga merupakan seorang pakar motivasi yang terkenal di Malaysia. Datuk Maznah Abdul Hamid atau gelaran penuh beliau Datuk Hajah Maznah binti Abdul Hamid telah di lahirkan di Jerlun,Kedah Darul Aman pada 18/4/1955.
Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Ayer Hitam di Alor Setar,Kedah danseterusnya mendapat pendidikan di peringkat yang lebih tinggi antaranya di Singapura di mana beliau meneruskan pengajian dalam bidang “Business School for Investors.Selain daripada itu,beliau juga mendalami ilmu keusahawanan dengan mengikuti pengajian “Business School for Entrepreneurs” dan “Industrial Security” di United State of America.
Beliau adalah ibu kepada 5 orang anak dan 4 cucunda. Keluarga merupakan pemangkin utama kejayaan dan sumber inspirasi beliau. Malahan anak-anak juga telah dilatih serta diterapkan semangat keusahawanan semenjak awal lagi. Demikianlah diantara simbol kejayaan beliau sehingga beliau dianggap sebagai model usahawan yang berjaya dan dikagumi masa kini. Maka tidak asinglah jika beliau diberi gelaran “THE IRON LADY”.


Beliau adalah antara pakar motivasi yang telah banyak memberi ceramah dan motivasi kepada peniaga-peniaga, ahli korporat, ahli politik, penjawat awam dan siapa sahaja yang mahu memajukan diri. Sehingga kini, beliau masih terus aktif dalam memberi ceramah dan motivasi kepada masyarakat.
Beliau telah banyak bertungkus lumus dalam usaha membawa Securiforce yang tidak dikenali langsung 30 tahun dahulu supaya menjadi sebuah syarikat kawalan keselamatan yang terbesar di Malaysia dan berjaya menyaingi lebih 400 buah syarikat lain seumpamanya.Beliau kini mengepalai lebih 65 buah cawangan, mengetuai lebih 6,000 kakitangan, dan dikelilingi dengan ratusan senjata api dan puluhan van kalis peluru.
Hasil daripada kegigihan beliau dan ‘team’nya menerajui syarikat, kini Securiforce mempunyai beberapa buah anak syarikat yang sedang berkembang maju. Antaranya ialah Danau Lumayan, pemaju hartanah di Bandar Tun Razak yang membina pangsapuri /kondominium mewah, ‘penthouse’ yang eksklusif dan lot-lot kompleks perniagaan.
Beliau kini mengepalai lebih 65 buah cawangan, mengetuai lebih 6,000 kakitangan, dan dikelilingi dengan ratusan senjata api dan puluhan van kalis peluru. Apa yang lebih membanggakan, van kalis peluru tersebut telah direkacipta dan dihasilkan oleh Securiforce sendiri. Ramai juga yang tidak menyedari bahawa perkhidmatan Securiforce bukan terhad kepada ‘static guard’ sahaja malah turut merangkumi logistik, cash-in-transit, pengurusan tunai, high - tech cargo management, perkhidmatan ‘armoured trucking’, dan pelbagai perkhidmatan yang lain. Securiforce memberikan pakej keselamatan yang lengkap dan total, mempelopori konsep ‘total security’.



Hasil daripada kegigihan beliau dan ‘team’nya menerajui syarikat, kini Securiforce mempunyai beberapa buah anak syarikat yang sedang berkembang maju. Antaranya ialah Danau Lumayan, pemaju hartanah di Bandar Tun Razak. membina pangsapuri /kondominium mewah, ‘penthouse’ yang eksklusif dan lot – lot kompleks perniagaan.
Bagi menepati keperluan semasa, Securiforce juga bergiat aktif dan telah melebarkan sayap ke peringkat antarabangsa dengan menubuhkan Securiforce Logistik (agen penghantaran darat, laut dan udara), beliau telah melebarkan sayap ke peringkat antarabangsa meliputi rantau Asia, Eropah dan Timur Tengah.  Securiforce Logistik memiliki cawangan di Singapura, Bangkok, China, Korea, Turki dan Jerman. Apa yang menarik mengenai 'success story' Datuk Dr. Maznah ialah kesemua anak syarikatnya ditubuhkan dan berkembang maju tanpa sebarang bantuan kewangan daripada bank. Kejayaan ini, amat dikagumi oleh pelbagai pihak dan segala lapisan masyarakat. Prinsip kejayaan beliau ialah 'modal perniagaan yang sebenarnya adalah dirinya sendiri'.


Beliau merupakan seorang yang dinamik, berfikiran positif, bersemangat waja, cekal dan berani menanggung risiko. Beliau memegang teguh prinsip 'kita mesti sanggup bekerja lebih daripada gaji yang dibayar, maka akhirnya kita akan mendapat lebih dari apa yang kita kerjakan'. Prinsip ini telah membawa kejayaan besar di dalam bidang kerja dan perniagaannya membolehkan beliau berada di tahap sekarang.     




Profil Usahawan Pilihan
Datin Sri Dato' Siti Nurhaliza binti Tarudin
Penyanyi, Penulis Lagu, Penerbit dan Ahli Perniagaan

Alamat













:













SimplySiti Sdn. Bhd. ( 846586-K )
Suite 5-01,  5th Floor, Menara Atlan, 161 B, Jalan Ampang, 50450
Kuala Lumpur
Tel
:
+603 2163 8383
Faks
:
+603 2163 8282
E-mel
:
info@simplysiti.com.my
Laman Web
:
http://www.simplysiti.com.my/index.php/about

Penyanyi dan usahawan terkenal, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin tersenarai sebagai wanita ketiga terkaya di Malaysia.
Wanita berusia 36 tahun ini memiliki jumlah pendapatan melebihi RM4.9 juta hasil jualan album dan meraih lebih RM50 juta daripada hasil keuntungan perniagaannya.

Senarai tersebut merupakan laporan asal sebuah laman sesawang kewangan, SaveMoney.my baru-baru ini

Siti dilahirkan pada 11 Januari 1979 memulakan kerjaya seninya seawal usia 16 tahun.

Berasal dari Kuala Lipis, Pahang, beliau telah menghasilkan lebih 15 album studio yang mempunyai lagu dalam dalam pelbagai bahasa seperti Bahasa Malaysia, Jawa, Inggeris, Mandarin, Arab, Hindi dan Jepun.

Penyanyi juga penulis lagu bersuara emas ini pernah mendapat pengiktirafan sebanyak dua kali daripada Malaysia Book of Records (MBOR) kerana pencapaiannya di peringkat tempatan dan juga mengharumkan nama negara di persada muzik nusatara serta antarabangsa.


Pelantun lagu hits seperti Jerat Percintaan, Siti Situ Sana Sini, Bukan Cinta Biasa, Cindai, Aku Cinta Padamu, Seindah Biasa, Jaga Dia Untukku dan yang terkini, Terbaik Bagimu juga pernah memenangi Anugerah Industri Muzik sebanyak 37 anugerah, Anugerah Bintang Popular (23 anugerah), Anugerah Planet Muzik (26 anugerah), Anugerah Juara lagu (18 anugerah), 4 anugerah di Anugerah MTV Asia dan tiga anugerah di Anugerah Muzik Dunia.

Siti merupakan anak Malaysia kedua selepas Allahyarham Sudirman Hj Arshad yang mengadakan konsert di pentas berprestij dunia iaitu Royal Albert Hall, London pada tahun 2005.

Sebagai seorang figura umum, Siti bukan saja mempunyai ramai peminat malah sangat dihormati serta keperibadiannya sentiasa contoh pada umum.

Sepanjang pembabitannya dalam bidang seni, selebriti ini juga bijak menangani gosip atau kontroversi setiap kali dikaitkan dengan namanya.

Siti juga salah seorang artis tanah air yang mempunyai seramai 1.2 juta pengikut di laman Instagram.

Pemilik jenama produk kecantikan SimplySiti ini mendirikan rumahtanga dengan usahawan terkenal Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa pada 21 Ogos 2006.

Bagaimanapun, pasangan itu masih belum dikurniakan cahaya mata.

SIMPLY SITI PRODUK

Pada 30 Mac, beliau melancarkan jenama produk kecantikan dan kosmetik SimplySiti. Produk-produknya menjalani penyelidikan dan pembangunan di Korea, serta diterapkan nanoteknologi sebelum menerima kelulusan halal oleh JAKIM.



Tak sampai dua bulan selepas pelancarannya, SimplySiti dinobatkan sebagai "The Best Halal Product" dalam kategori kosmetik oleh majalah Halal Journal Magazine


ANUGERAH

Sepanjang karier beliau, Dato' Siti Nurhaliza telah dianugerahi lebih daripada 150 anugerah dari dalam dan luar negara. Dato' Siti juga berjaya memperbaharui rekod diri sendiri apabila disenaraikan di dalam The Malaysia Book of Record - dua kali.


  1. Noorizzati Idris - Usahawan Pilihan Larry Page
Profil Usahawan Pilihan
LARRY PAGE
Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Google Inc
Nama
:
Lawrence "Larry" Page
Alamat
:
Palo Alto, California.
Tarikh Lahir
:
March 26, 1973
Alma mater
:
University of Michigan (B.S.)
Stanford University (M.S.)
Pekerjaan
:
Sainstis Komputer, Usahawan Internet
Website
:
Google.com — Larry Page

Lawrence Edward "Larry" Page dilahirkan di Lansing, Michigan pada 26 March 1973 dan berumur 42 tahun. Beliau adalah salah seorang pengasas enjin carian internet Google bersama Sergey Brin. Sejak 4 April 2011, ia menjawat jawatan sebagai Chief Executive Officer/CEO di Google Inc menggantikan Eric Schmidt.Sejak melancarkan Google pada tahun 1998, syarikat telah menjadi enjin carian yang paling popular di dunia, dengan purata hampir 6 bilion carian sehari pada tahun 2013.

          Ayahnya Carl Page seorang professor Ph.D. di bidang Komputer Sains di Michigan State University dan ibunya salah seorang tenaga pengajar di Michigan State Universiti.
Beliau belajar di Montessori Radmoor School di Okemos,Michigan, dari tahun 1975 - 1979 dan East Lansing High School pada tahun 1991. Page adalah seorang lulusan dari East Lansing High School. Page memperolehi gelaran Bachelor of Science dalam bidang komputer dari Universiti of Michigan dengan pujian dan seorang lulusan Master dari Universiti Standford.



Permulaan Perniagaan









          Google bermula pada Mac 1995 sebagai sebuah projek penyelidikan sewaktu Page dan rakannya Brin masih mengikuti pengajian di peringkat PhD di  Universiti Stanford. Google dibina berdasarkan pada teknologi PageRank yang telah dipatenkan, yang mengambil contoh pada struktur link - link antara website untuk menentukan peringkat suatu laman web tertentu.
Ketika di universiti, Page juga mencipta mesin cetak inkjet dari potongan-potongan blok Lego.

          Sebagai projek penyelidikan di Universiti Stanford, Page dan Brin mencipta enjin carian yang disenaraikan keputusan mengikut populariti halaman keputusan itu selepas mendapati hasil yang paling popular sering akan menjadi yang paling berguna. Mereka dipanggil enjin carian "Google" selepas istilah matematik "googol," yang merujuk kepada No. 1 diikuti oleh 100 sifar, untuk mencerminkan misi mereka untuk mengatur jumlah yang besar maklumat yang ada di web.

          Selepas mendapat sumbangan $ 1000000 daripada keluarga, rakan-rakan dan pelabur-pelabur lain, Page dan rakannya Brin melancarkan syarikat itu pada tahun 1998. Google telah menjadi enjin carian yang paling popular di dunia, menerima purata 5.9 bilion carian sehari pada tahun 2013. Syarikat itu beribu pejabat di tengah-tengah Silikon California Valley.

          Menggabungkan idea-idea mereka, pasangan ini mula menggunakan bilik asrama mereka sebagai makmal mesin dan alat ganti yang diekstrak dari komputer-komputer yang murah untuk mencipta alat yang mereka gunakan untuk menyambung enjin carian yang masih baru dengan rangkaian jalur lebar kampus di Stanford. Selepas mengisi ruang bilik dengan peralatan, mereka kemudian dijadikan bilik asrama Brin sebagai pejabat dan pusat pengaturcaraan, di mana mereka menguji enjin carian dan reka bentuk baru pada laman sesawang. Pertumbuhan pesat infrastruktur pengkomputeran di Stanford menyebabkan mereka mengalami masalah untuk menyelaras data simpanan mereka.
      
          “Basically, our goal is to organize the world's information and to make it universally accessible and useful”
          Larry Page,2001

Setelah enjin carian mereka semakin popular dikalangan pengguna Stanford, ia memerlukan pelayan tambahan untuk proses pertanyaan. Pada bulan Ogos 1996, versi awal dari Google, masih di laman web Universiti Stanford, telah disediakan kepada pengguna Internet.


Strategik Perniagan


Page mengamalkan pengurusan berdasarkan etika-etika yang telah beliau tetapkan seperti:
·         Jangan mengalah – buat sesuatu yang membolehkan perkara tersebut menjadi cepat
·         Jangan buat sesuatu jika tidak dapat menambah nilai kepada perkara tersebut.Biar orang lain yang bercakap-cakap sedangkan anda boleh melakukan perkerjaan lain.
·         Jangan menjadi seorang birokrat.
·         Idea adalah yang terpenting daripada umur. Hanya kerana mereka muda tak semestinya mereka tidak layak dihormati dan bekerjasama.
·         Perkara paling buruk yang boleh anda lakukan adalah menghalang seseorang daripada melakukan sesuatu perkara dengan berkatakan “tidak”.

          Dalam temu bual pada November 2014, dinyatakan bahawa beliau mengutamakan penyelenggaraan "mendalami pengetahuan" produk Google dan keluasan projek, kerana ia telah menjadi faktor utama motivasi untuk ahli-ahli pasukan Google. Berkaitan dengan peranan beliau sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan, Page berkata: "Saya rasa kerja saya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif — saya rasa seperti sentiasa menolak orang untuk kedepan."


Jatuh Bangun dunia Perniagaan
Google juga tidak ketinggalan mengalami masalah undang-undang. Google telah terlibat dalam pelbagai tindakan undang-undang ke atas isu-isu berkenaan privasi, pengiklanan, Harta Intelek dan perkhidmatan Google yang pelbagai seperti buku-buku Google dan YouTube.


Pencapaian

Selain sebagai enjin carian paling polular digunakan di seluruh dunia, Google juga menjalankan usaha sama dengan pelbagai syarikat dalam bidang pengiklanan, pembangunan dan perkhidmatan.
          Pada Mei 2011, bilangan pelawat  Google melepasi satu bilion buat pertama kalinya, peningkatan 8.4 peratus dari Mei 2010 (931 juta).Pada Januari 2013, Google telah mengumumkan ia telah memperolehi AS$ 50 bilion dalam pendapatan tahunan bagi tahun 2012. Ini menandakan kali pertama Google Inc telah mencapai feat ini, mendahului mereka 2011 jumlah $38 bilion.
          Pada Oktober 2014, menurut kedudukan rangking di Interbrand, Google adalah jenama yang kedua paling berharga di dunia (mengekori Apple) dengan penilaian $107.4 bilion manakala laporan Millward Brown dari tahun yang sama meletakkan jenama Google mengatasi Apple di #1.


  1. Julaihah Bt Jalil - Usahawan Pilihan Tan Sri Syed Mokhtar
Profil Usahawan Pilihan
TAN SRI SYED MOKHTAR BIN SYED NOR AL-BUKHARY
Usahawan dan Pengasas Yayasan Al-Bukhary


Nama      :  



Tan Sri syed Mokhtar Bin Syed Nor Al-Bukhary
Tempat Lahir
:
Alor Setar, Kedah , Malaysia.
Tarikh Lahir
:
Tahun 1951
Pendidikan
:
SPM
Pekerjaan
:
Pemilik MMC,Pelabuhan Tg.Pelepas,BERNAS,Gardenia,DRB-HICOM dan Bank Muamalat
Website
:

Tan Sri syed Mokhtar dilahirkan di Alor Setar,Kedah pada tahun 1951. Keluarganya berasal dari Hadhramaut,Yamen. Sebelum mengambil keputusan menetap di Kedah,bapanya mengembara hinggan ke Asia Tengah untuk berniaga. Seterusnya, bapanya ke Thailand. Pada pertengahan tahun 40-an, barulah bapa Tan Sri Syed Mokhtar mengambil keputusan menetap di Alor Setar, Kedah. Pada tahun 1946, bapanya mendirikan rumah tangga.

          Tan Sri Syed Mokhtar mempunyai tujuh orang adik beradik dan dia adalah anak ketiga. Tan Sri Syed Mokhtar hidup dalam keadaan yang serba kekurangan hinggakan rumah kayunya yang terletak di Kampung Hutan Keriang tidak mempuyai katil, meja mahupun kerusi. Ini menyebabkan beliau susah hendak menelaah.

          Walaupun demikian, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Keadaan itu juga mendorong beliau supaya memulakan kelas tuisyen percuma sebagai salah satu program kebajikan di bawah Yayasan Al-Bukhary yang ditubuhkan bagi menyumbang kea rah kebajikan. Kini, seramai 15,000 orang pelajar mendapat faedah daripada program tuisyen itu.



Permulaan Perniagaan

          Pada tahun 1970-an, perniagaan binatang ternakan bapanya mengalami kemerosotan ekoran tercetusnya wabak kaki dan mulut. Wabak itu merebak ke seluruh Selatan Thailand,Kedah dan Perlis. Semua binatang ternakanya mati begitu sahaja. Sejak itu, Tan Sri Syed Mokhtar mengambil alih perniagaan bapanyadan membuat keputusan untuk tidak lagi melibatkan diri dalam bidang penternakan. Beliau mula menjual daging secara kecil – kecilan.

          Daripada perniagaan menjual daging, beliau beralih pula kepada perniagaan pengangkutan Pada tahun 1972, beliau berjaya mendapat permit bagi empat buah lori Kelas A. Beliau mendapat bantuan pinjaman sebanyak RM110,000 daripada pihak MARA yang digunakannya bagi membeli dua buah lori Mercedes 911LS.

Sebenarnya, seorang peniaga Cina menawarkan sejumlah wang bagi baki dua permit yang tidak digunakannya
Tan Sri Syed Mokhtar enggan dan menyerahkan permit itu kembali kepada MARA. Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan yang dinamakan Syarikat Pengangkutan Sentosa dan melantik kerani Cina sebagai pengurus syarikatnya itu.

Tan Sri Syed Mokhtar menggunakan lori-lorinya bagi memulakan perniagaan beras
Syarikat Kenderaan Sentosa masih wujud sehingga ke hari ini dan memiliki lebih daripada 40 buah lori.

           
Menubuhkan Syarikat

Pada tahun 1974, Tan Sri Syed Mokhtar membeli rumah kedainya yang pertama di Jalan Telok Wan Jah di bawah perjanjian sewa beli dengan UDA atau Perbadanan Kemajuan Bandar

Seterusnya, pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara yang kini dikenali sebagai Bernas
Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Dia berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor.

Selepas berjaya dengan Syarikat Shah, beliau menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina, iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan
Ghiak Gee adalah pedagang beras manakala Chong Tan pula pengilang beras.

Dalam syarikat usaha sama itu, Tan Sri Syed Mokhtar memegang 52 peratus kepentingan manakala Ghiak Gee dan Chong Tan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus
Perniagaan usaha sama yang diberi nama Bukhary Sdn. Bhd. itu memulakan operasinya pada 15 Julai 1976, di pejabatnya di Jalan Telok Wan Jah.

Projek – projek Utama Yayasan Al- Bukhary

Antara projek terbesar yang sedang dijalankan adalah pembinaan Kompleks al-Bukhary yang bernilai RM400 juta di Kedah yang dijangka siap pada akhir tahun 2004 Kompleks itu kelak memainkan peranan sebagai kompleks yang lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti masjid, pusat perubatan, pusat komuniti, rumah anak yatim, akademi khas bagi warga tua dan pusat pengajian tinggi.

Antara projek besar yang disiapkan adalah Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur yang bernilai RM100 juta
Muzium empat tingkat itu adalah muzium pertama di rantau Asia Pasifik yang memaparkan hasil seni Islam. Yayasan al-Bukhary juga membina 12 buah masjid di serata negara.Sumbangan dalam bidang pendidikan

Pada tahun 2000, Yayasan al-Bukhary mendermakan sejumlah RM7
75 juta kepada Oxford Centre for Islamic Studies, iaitu pusat pengajian Islam yang terkenal di serata dunia. Yayasan al-Bukhary juga kini sedang membantu Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) dalam projek bagi mengasaskan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) di Sungai Petani, Kedah.

Selain itu, Yayasan al-Bukhary juga sering mengadakan dialog peradaban bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman antara masyarakat berbilang agama dan kepercayaan


Penglibatan Yayasan al-Bukhary dalam projek yang dimulakan oleh bukan Islam juga terserlah
Walaupun Yayasan al-Bukhary lebih menekankan kepada projek kebajikan yang bercirikan Islam, ia tetap menyumbang kepada projek yang dijalankan oleh organisasi bukan Islam. Contohnya, Yayasan al-Bukhary menyumbang sebanyak RM satu juta bagi Projek Langkawi, iaitu projek yang dimulakan oleh MCA bagi mengumpul dana bagi menjalankan projek pendidikan di luar bandar dan juga memberi biasiswa kepada para pelajar yang kurang mampu.

Tan Sri Syed adalah usahawan Bumiputera yang terkaya di Malaysia dengan kekayaan yang bernilai RM1
67 bilion.



Pencapaian / Anugerah / Pingat Yang Diperolehi
(i) Tokoh Maal Hijrah 1429H oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong
(ii) Panglima Setia Mahkota (Tan Sri) – Persekutuan
(iii) Dato’ Setia Mahkota Kedah (Dato’) – Kedah
(iv) Pencalonan ‘Top 20 Progressive Asians’ oleh majalah World Business (20 Mei 2007)
(v) Muzium Kesenian Islam – IRCICA Award daripada OIC Research Centre for Islamic Culture & Art (2003)
(vi) Muzium Kesenian Islam – Montblanc Arts & Patronage Award daripada Paris-based Montblanc Cultural Foundation (2003)
(vii) ‘Malaysia’s Chosen One’ – Majalah Time (2002)

Kata – Kata Semangat

·         Ketika Allah memberika kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

·         Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.


·         Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.


    Business Plan Individual Assignment
  1. Suriati Bt Mahmood -RANCANGAN PERNIAGAAN KEDAI KARIPAP SINAR MENTARI
Pengenalan

Ringkasan Eksekutif

Awan Biru Enterprise ialah syarikat yang menawarkan kuih tradisional iaitu karipap segera yang terdiri daripada pelbagai bentuk dan rasa.  Ia amat sesuai dijadikan hidangan untuk majlis jamuan, kenduri, minum petang dan lain-lain.  Pihak kami telah mengedarkan banyak brosur di kawasan-kawasan perumahan serta pejabat untuk mendapatkan maklumat tentang perniagaan kami.  Kami juga telah membina laman web untuk para pelanggan melihat sendiri contoh-contoh karipap dengan lebih terperinci.  Oleh yang demikian, para pelanggan boleh membuat tempahan menerusi laman web yang disediakan ataupun menghubungi kami melalui nombor telefon pada lampiran brosur yang telah diedarkan pada bila-bila masa yang sesuai.  Segala rundingan akan dijalankan dengan baik mengikut permintaan pelanggan.
Perniagaan ini dipilih kerana ia bersesuaian dengan perkembangan semasa yang memerlukan pelanggan mendapatkan kuih yang sesuai mengikut majlis. Konsep syarikat yang mudah dan ringkas dapat memudahkan urusan pelanggan.  Ini kerana pelanggan gemarkan urusan yang mudah dan cepat.  Pulangan yang lumayan boleh dicapai dalam perniagaan ini sekiranya mempunyai sistem pengurusan yang teratur.
Rancangan perniagaan ini disediakan untuk: menjual kuih tradisional kepada peniaga lain serta pelanggan yang membuat tempahan untuk majlis-majlis tertentu. Selain itu, perniagaan ini menarik perhatian orang ramai untuk membeli barangan yang dijamin halal dan berkualiti mengikut kehendak masing-masing.
Skop pemasaran syarikat kami ialah :     kuih tadisional (karipap segera)

2.0 PENGENALAN
2.1 INDUSTRI
2.1.1     Awan Biru Enterprise merupakan perniagaan yang mengeluarkan produk makanan kuih tradisional iaitu karipap segera untuk dinikmati oleh para pelanggan.  Pengeluaran modal Awan Biru Enterprise adalah sebanyak RM 150 000.

2.1.2     Objektif Awan Biru Enterprise adalah ingin membudayakan negara yang terkenal dengan pelbagai jenis makanan.  Selain daripada itu, Awan Biru Enterprise ingin menghasilkan pelbagai perasa dan bentuk kuih karipap mengikut perkembangan semasa dan mencapai matlamat untuk memenuhi citarasa pelanggan.

2.1.3     Peringkat perniagaan Awan Biru Enterprise adalah masih lagi di peringkat permulaan.  Ini kerana Awan Biru Enterprise ini baru ditubuhkan dan akan diperkembangkan lagi melalui hasil kajian yang lebih terperinci.

2.1.4     Pasaran perniagaan di dalam bidang pemakanan pada masa kini banyak memberikan persaingan dengan saiz yang amat besar seperti perniagaan kuih segera yang ternama dan berada dimerata-rata tempat yang boleh dilihat dengan jelas di pasaraya besar atau tempat-tempat yang menjadi tumpuan orang ramai.  Walaubagaimanapun Awan Biru Enterprise mempunyai strategi yang tersendiri untuk menarik minat pelanggan dengan menghasilkan pelbagai bentuk produk yang unik dan perasa yang berbeza agar dapat memberikan kepuasan kepada pelanggan.


2.1.5     Awan Biru Enterprise akan memperkembangkan lagi perniagaan dengan menambahkan lagi cawangan mengikut perkembangan pasaran dan permintaan pelanggan.

2.1.6     Awan Biru Enterprise serba sedikit telah membuat perubahan berbanding produk sedia ada di pasaran dengan memperkenal produk yang unik dan berbeza kerana sasaran pasaran Awan Biru Enterprise adalah untuk setiap golongan masyarakat.  Oleh itu Awan Biru Enterprise telah menginovasi idea asal kepada yang lebih menarik dan memuaskan dengan mempelbagaikan perasa dan bentuk.

2.1.7     Sasaran pasaran Awan Biru Enterprise pada masa kini dan masa akan datang adalah daripada semua lapisan masyarakat.  Bagi tempoh 2 atau 3 tahun akan datang, saiz pasaran akan menjadi lebih luas dengan harapan Awan Biru Enterprise dapat membuka beberapa cawangan di seluruh Malaysia.

2.1.8     Idea dan sumber diperolehi daripada saranan kerajaan yang menggalakkan usahawan-usawahan kecil agar bergiat aktif di dalam bidang Industri Kecil dan Sederhana seperti yang terdapat didalam RMK 9.

2.1   SEJARAH SYARIKAT
2.1.1     Visi penubuhan Awan Biru Enterprise adalah untuk membuka sebuah kedai kuih tradisional iaitu karipap segera yang menawarkan kepelbagaian dari segi rasa dan bentuk agar dapat menarik minat setiap lapisan masyarakat untuk menikmati karipap di kedai ini.

                        2.2.2   Misi bagi Awan Biru Enterprise adalah untuk memastikan orang                                                                        Islam   mempunyai pilihan alternatif dalam membeli produk  berasaskan sejuk  beku.

2.2.3     Objektif penubuhan Awan Biru Enterprise adalah untuk menginovasikan rasa dan bentuk  yang sedia ada di pasaran.

2.2.4     Awan Biru Enterprise telah ditubuhkan pada 1 Januari 2011 di bawah 5 orang kakitangan di mana pengasasnya adalah Nor Hayati Binti Adlan.  Awan Biru Enterprise merupakan perniagaan perkongsian yang dimiliki oleh 3 lagi ahli  iaitu Nor Sharmiza Binti Abu Bakar, Juwita Laila Zomora Binti Ismail dan Saliza Binti Abdul Rahman dan seorang pekerja Am.  Awan Biru Enterprise ditubuhkan hasil daripada pemerhatian yang dibuat dan pengalaman sedia ada.

2.2.5     Kejayaan perniagaan Awan Biru Enterprise ialah dapat mengeluarkan produk berasaskan kuih tradisional yang dapat diterima oleh pasaran masa kini dari segi citarasa yang berbeza dan mampu untuk dibeli.

2.1   RANCANGAN MASA DEPAN
2.1.1     Perancangan masa hadapan Awan Biru Enterprise ialah dapat memajukan perniagaan Awan Biru Enterprise dengan menambah kedai dan mempelbagaikan lagi produk-produk berasaskan sejuk beku seperti popia, roti canai dan sebagainya.

2.1 DESKRIPSI LOGO





*      Perkataan AWAN BIRU ENTERPRISE merupakan nama perniagaan kami.
*      Gambar awan melambangkan nama syarikat dengan warna biru yang memberi ketenangan.
*      Huruf A menunjukkan prestasi kerja ahli-ahlinya adalah yang terbaik.

2.2  DESKRIPSI PRODUK
            2.5.1   Produk yang ditawarkan oleh Awan Biru Enterprise adalah karipap.  Awan       Biru                              Enterprise memilih karipap sebagai produk Awan Biru Enterprise                               melalui                             pemerhatian terhadap perniagaan karipap yang berjaya menarik                             pelanggan                             untuk membelinya selain salah seorang daripada Awan Biru                                   Enterprise                           mempunyai pengalaman menjual karipap bersama ibunya.

2.5.2   Awan Biru Enterprise mengeluarkan tiga jenis karipap iaitu:-
·         Karipap daging BBQ
·         Karipap pisang coklat
·         Karipap aiskrim

2.5.3   Produk keluaran perniagaan Awan Biru Enterprise merupakan produk baru dan             unik             dalam pasaran. Ini kerana Awan Biru Enterprise telah menginovasikan     produk sedia ada             menjadi produk baru yang lebih menarik.

2.5.4   Logo Awan Biru Enterprise telah dipatenkan dibawah Kementerian Perdagangan          Dalam Negeri di mana hak milik telah dilindungi agar tidak menindas         mana- mana pihak atau      meniru mana-mana ideologi.

2.5.5   Produk keluaran Awan Biru Enterprise juga berbeza daripada produk asal.           Perbezaannya adalah dari segi inti atau perasa karipap tersebut kerana       Awan Biru Enterprise telah             menginovasikan karipap tersebut supaya ia      dapat menarik pelanggan pelbagai lapisan             masyarakat untuk mencuba          produk ini.  Produk Awan Biru Enterprise juga berbeza dari             segi cara        membuatnya.

2.5.6   Produk keluaran Awan Biru Enterprise mampu bertahan selama 2 hingga 3 jam             dalam suhu bilik dan 2 hingga 3 minggu dalam suhu dingin.
           
2.5.7   Strategi produk keluaran perniagaan Awan Biru Enterprise adalah dari segi         keunikan             produk Awan Biru Enterprise yang mampu menarik pelbagai            lapisan masyarakat untuk             membelinya.  Awan Biru Enterprise juga            menggunakan kaedah testimoni, media cetak dan elektronik bagi tujuan         mempromosikan karipap keluaran perniagaan Awan Biru     Enterprise kepada           umum seperti internet dan risalah.

2.1 APLIKASI PRODUK

2.6.1   Pelanggan Awan Biru Enterprise terdiri daripada pelbagai golongan masyarakat             yang             berumur kira-kira 5 tahun sehingga dewasa.  Hal ini kerana, Awan Biru    Enterprise             menyediakan karipap yang sesuai dinikmati oleh kanak-kanak,       remaja dan orang dewasa.

2.6.2   Karipap keluaran Awan Biru Enterprise dihasilkan bagi memenuhi kehendak atau         keinginan masyarakat. Hal ini demikian kerana, karipap keluaran Awan Biru   Enterprise      boleh dinikmati secara santai sama ada waktu pagi, tengahari, petang, atau malam.            Sebagai contoh, karipap keluaran Awan Biru     Enterprise boleh dinikmati ketika penat membeli-belah, sewaktu perbincangan,             atau semasa bersantai bersama keluarga atau             rakan-rakan.

2.6.3   Produk keluaran Awan Biru Enterprise mampu bersaing dengan produk sama    jenis di pasaran kerana rasanya yang berbeza dan unik berbanding produk asal serta ia mampu menarik golongan masyarakat untuk menikmatinya secara santai.

2.2                   KEBAIKAN PRODUK

2.7.1   Kebaikan produk biasanya digambarkan dalam terma keunikan produk oleh        pembeli.  Ini             adalah salah satu faktor untuk menarik lebih ramai pelanggan        mencuba dan membeli produk perniagaan Awan Biru Enterprise. Antaranya   adalah dari segi:

 2.7.1.1 Harga perniagaan produk Awan Biru Enterprise mengikut harga pasaran bahan           mentah yang mengikut peredaran masa. Jika harga bahan mentah rendah             maka harga produk             Awan Biru Enterprise dijual dengan harga rendah, dan         disebaliknya.

2.7.1.2                Awan Biru Enterprise turut menitikberatkan kualiti produk. Hal ini   kerana Awan Biru Enterprise menghasilkan produk dengan menggunakan bahan – bahan mentah yang diluluskan oleh kementerian kesihatan, halal, dan tanpa bahan pengawet serta bahan pewarna.

2.7.1.3Selain itu, Awan Biru Enterprise juga menitikberatkan tentang kebersihan dapur serta peralatan memasak. Sebelum memulakan tugas, kakitangan Awan Biru Enterprise diwajibkan mencuci tangan demi menjaga kebersihan produk Awan Biru Enterprise.

2.7.1.4Produk Awan Biru Enterprise boleh dimakan oleh setiap golongan masyarakat.  Awan Biru Enterprise mengeluarkan produk karipap yang terbahagi kepada tiga jenis iaitu karipap pisang coklat, karipap aiskrim dan karipap daging BBQ.  Ketiga – tiga jenis karipap ini mempunyai keunikan masing- masing iaitu:

v  Karipap Pisang Coklat :

¬  Karipap pisang coklat mempunyai keunikan inti yang berlainan dengan karipap yang sedia ada di pasaran.
¬  Selain itu, setelah dikaji, pisang yang terdapat di dalam karipap ini juga mengandungi khasiat vitamin B1, B2 dan C serta boleh membekalkan tenaga.
¬  Sasaran pelanggan karipap pisang coklat ini adalah setiap golongan masyarakat terutama kanak – kanak.
¬  Selain itu, kebaikan coklat yang digunakan oleh Awan Biru Enterprise boleh mengurangkan risiko sakit jantung.
¬  Produk ini juga boleh menghilangkan tekanan dengan keunikan inti di dalam karipap pisang coklat ini serta coklat yang disalut pada kulit popia ini.

v  Karipap Aiskrim

¬  Karipap aiskrim mempunyai keunikan inti yang berlainan dengan karipap yang sedia ada dipasaran.
¬  Sasaran pelanggan bagi produk karipap aiskrim ini adalah kanak – kanak kerana aiskrim adalah salah satu makanan yang digemari oleh mereka. Selain itu, ia juga boleh dinikmati oleh setiap golongan masyarakat.
¬  Karipap aiskrim ini boleh dinikmati ketika cuaca panas dan di waktu petang ketika bersantai. Hal ini kerana ia boleh menyejukkan badan.
¬  Karipap aiskrim ini juga boleh menghilangkan tekanan kerana aiskrim yang berasa sejuk boleh menyenangkan keadaan dan boleh memulihkan penyakit sukar untuk tidur.
¬  Selain itu, Karipap aiskrim keluaran Awan Biru Enterprise juga boleh dijadikan sebagai pemanis mulut atau pencuci mulut.

v  Karipap Daging BBQ

¬  Karipap daging BBQ mempunyai keunikan inti yang berlainan dengan karipap yang sedia ada di pasaran.
¬  Awan Biru Enterprise menggunakan daging burger untuk mengenakkan lagi rasanya. Inti daging BBQ ini juga dimasak menggunakan minyak jagung yang mempunyai khasiatnya yang tersendiri.
¬  Selain itu, karipap daging ini juga mempunyai khasiat vitamin A dan vitamin c serta kalsium kerana intinya dicampur dengan lobak merah dan ubi sengkuang serta sedikit lada hitam.

2.7.2     Produk Awan Biru Enterprise selamat untuk dimakan kerana ia mempunyai khasiat yang semulajadi.  Karipap keluaran Awan Biru Enterprise dihasilkan bagi memenuhi kehendak atau keinginan masyarakat.  Hal ini demikian kerana, karipap keluaran Awan Biru Enterprise boleh dinikmati secara santai sama ada waktu pagi, tengahari, petang, atau malam.  Sebagai contoh, karipap keluaran Awan Biru Enterprise boleh dinikmati ketika penat membeli-belah, sewaktu perbincangan, atau semasa bersantai bersama keluarga atau rakan-rakan.

3.0  RANCANGAN PEMASARAN
3.1       Pembeli Berpotensi
Pengeluaran Produk karipap dihasilkan oleh Awan Biru Enterprise mempunyai tiga jenis perisa iaitu karipap aiskrim, karipap pisang coklat dan karipap daging BBQ di mana Awan Biru Enterprise telah mensasarkan pembeli berpotensi adalah seramai 30 orang iaitu bagi tempoh sejam. 

3.2       Saiz Pasaran.
Secara keseluruhannya, dianggarkan seramai 350 orang sehari akan membeli keluaran produk karipap Awan Biru Enterprise di mana pembelian akan bermula sebaik sahaja Awan Biru Enterprise memulakan perniagaan iaitu pada jam 10 pagi hingga 10 malam.

3.3       Kekerapan Pembeli.
Awan Biru Enterprise telah menetapkan sasaran bagi kekerapan pembeli Produk karipap adalah pada waktu pagi, tengahari, petang serta malam. Ini adalah kerana karipap keluaran Awan Biru Enterprise merupakan makanan yang bersifat santai yang boleh dinikmati oleh pembeli-pembelinya tidak kira masa.

3.4       Status Pasaran.
Penubuhan Awan Biru Enterprise dilancarkan panda bulan Januari 2011 di mana Awan Biru Enterprise masih di peringkat yang baru. Oleh yang demikian, Awan Biru Enterprise sedang mempergiatkan perniagaan dengan meningkatkan lagi pengeluaran produk karipap supaya dikenali dan diminati oleh penduduk sekitarnya.

3.5       Kesan kepada pasaran.
Pengeluaran Produk karipap yang dihasilkan oleh Awan Biru Enterprise dapat memberikan persaingan yang sihat di antara peniaga makanan santai dan segera yang lain seperti popia dan donut di mana Awan Birua Enterprise serta peniaga-peniaga lain dapat memperkembangkan lagi idea untuk memperkenalkan produk keluaran masing-masing secara sihat dan dikenali ramai.

3.6       Analisis persaingan
            3.6.1   Pesaing
Adalah sangat penting bagi Perniagaan Awan Biru Enterprise untuk mengenalpasti pesaing yang telah wujud di kawasan sekitar. Pesaing bagi Awan Biru Enterprise adalah pesaing yang menghasilkan produk yang sama dengan keluaran karipap Awan Biru Enterprise. Awan Biru Enterprise telah mengenalpasti pesaing yang wujud seperti Pengusaha karipap dan juga ‘Dunkin Donut’. Mereka  telah berada di seluruh negeri dan  wujud sebelum Awan Biru Enterprise memperkenalkan produk yang telah dihasilkan ini lagi. Produk yang mereka hasilkan ini berkembang dari semasa ke semasa dan mereka telah mewujudkan cawangan di seluruh negeri. Ini telah menyebabkan produk yang dihasilkan oleh Awan Biru Enterprise mempunyai persaingan yang sangat sengit diantara mereka.

            3.6.2   Analisis kekuatan dan kelemahan (SWOT)
                       
Kekuatan (Strength) :
Produk keluaran Awan Biru Enterprise mempunyai kekuatan dari segi perisanya kerana Awan Biru Enterprise menghasilkan pelbagai perisa yang mampu menarik pelbagai golongan masyarakat seperti karipap aiskrim, karipap pisang coklat dan karipap daging BBQ.

           
            Kelemahan (Weaknesses) :
            Produk keluaran Awan Biru Enterprise mengandungi perisa seperti aiskrim, oleh           itu             produk Awan Biru Enterprise tidak dapat bertahan dalam tempoh yang      lama kerana dikhuatiri aiskrim yang diletakkan akan cair dan menghilangkan           rasa enaknya.

            Peluang (Opportunity) :
            Peluang yang dapat Awan Biru Enterprise perolehi hasil daripada produk ini       adalah, Awan Biru Enterprise boleh memperkembangkan lagi perniagaan yang   dijalankan ini kerana Awan Biru Enterprise menghasilkan produk             yang unik      dan menarik dan ianya       berbeza dari produk-produk yang telah ada        dipasaran.

            Ancaman (Threat) :
            Pada peringkat awalan penubuhan perniagaan Awan Biru Enterprise ini, Awan             Biru             Enterprise kurang mendapat sambutan dari pelanggan kerana masih        ramai yang belum             mengetahui mengenai produk yang Awan Biru Enterprise    hasilkan ini.


  1. Maizatul Ashikin Bt Muhammad Nor - RANCANGAN PERNIAGAAN Restoran Selera Kampung














  1. Noorizzati Idris - RANCANGAN PERNIAGAAN SHAH’S PRIME - Cupcake
















 
DIAPERS CARE SDN BHD © 2015 | Designed by Bubble Shooter