Entrepreneur Idol Profile Individual Assignment
|
Profil Usahawan Pilihan
Alamat
|
:
|
55, Udarama Complek
Jalan 2/64A
Off jalan Ipoh
51200 Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur
|
Tel
|
:
|
03-40420266
|
Faks
|
:
|
03-4041158
|
E-mel
|
:
|
|
Laman Web
|
:
|
Datuk
Wira Dr. Maznah Hamid adalah Pengerusi Eksekutif Kumpulan Securiforce.
Beliau juga merupakan seorang pakar motivasi yang terkenal di Malaysia. Datuk
Maznah Abdul Hamid atau gelaran penuh beliau Datuk Hajah Maznah binti Abdul
Hamid telah di lahirkan di Jerlun,Kedah Darul Aman pada 18/4/1955.
Beliau
mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Ayer Hitam di Alor Setar,Kedah
danseterusnya mendapat pendidikan di peringkat yang lebih tinggi antaranya di
Singapura di mana beliau meneruskan pengajian dalam bidang “Business School for
Investors.Selain daripada itu,beliau juga mendalami ilmu keusahawanan dengan mengikuti
pengajian “Business School for Entrepreneurs” dan “Industrial Security” di
United State of America.
Beliau
adalah ibu kepada 5 orang anak dan 4 cucunda. Keluarga merupakan pemangkin
utama kejayaan dan sumber inspirasi beliau. Malahan anak-anak juga telah
dilatih serta diterapkan semangat keusahawanan semenjak awal lagi. Demikianlah
diantara simbol kejayaan beliau sehingga beliau dianggap sebagai model usahawan
yang berjaya dan dikagumi masa kini. Maka tidak asinglah jika beliau diberi
gelaran “THE IRON LADY”.
Beliau adalah antara pakar
motivasi yang telah banyak memberi ceramah dan motivasi kepada peniaga-peniaga,
ahli korporat, ahli politik, penjawat awam dan siapa sahaja yang mahu memajukan
diri. Sehingga kini, beliau masih terus aktif dalam memberi ceramah dan
motivasi kepada masyarakat.
Beliau
telah banyak bertungkus lumus dalam usaha membawa Securiforce yang tidak
dikenali langsung 30 tahun dahulu supaya menjadi sebuah syarikat kawalan
keselamatan yang terbesar di Malaysia dan berjaya menyaingi lebih 400 buah
syarikat lain seumpamanya.Beliau kini mengepalai lebih 65 buah cawangan,
mengetuai lebih 6,000 kakitangan, dan dikelilingi dengan ratusan senjata api
dan puluhan van kalis peluru.
Hasil
daripada kegigihan beliau dan ‘team’nya menerajui syarikat, kini Securiforce
mempunyai beberapa buah anak syarikat yang sedang berkembang maju. Antaranya
ialah Danau Lumayan, pemaju hartanah di Bandar Tun Razak yang membina
pangsapuri /kondominium mewah, ‘penthouse’ yang eksklusif dan lot-lot kompleks
perniagaan.
Beliau kini mengepalai
lebih 65 buah cawangan, mengetuai lebih 6,000 kakitangan, dan dikelilingi
dengan ratusan senjata api dan puluhan van kalis peluru. Apa yang lebih
membanggakan, van kalis peluru tersebut telah direkacipta dan dihasilkan oleh
Securiforce sendiri. Ramai juga yang tidak menyedari bahawa perkhidmatan
Securiforce bukan terhad kepada ‘static guard’ sahaja malah turut merangkumi
logistik, cash-in-transit, pengurusan tunai, high - tech cargo management,
perkhidmatan ‘armoured trucking’, dan pelbagai perkhidmatan yang lain.
Securiforce memberikan pakej keselamatan yang lengkap dan total, mempelopori
konsep ‘total security’.
Hasil daripada kegigihan
beliau dan ‘team’nya menerajui syarikat, kini Securiforce mempunyai beberapa
buah anak syarikat yang sedang berkembang maju. Antaranya ialah Danau Lumayan,
pemaju hartanah di Bandar Tun Razak. membina pangsapuri /kondominium mewah,
‘penthouse’ yang eksklusif dan lot – lot kompleks perniagaan.
Bagi menepati keperluan
semasa, Securiforce juga bergiat aktif dan telah melebarkan sayap ke peringkat
antarabangsa dengan menubuhkan Securiforce Logistik (agen penghantaran darat,
laut dan udara), beliau telah melebarkan sayap ke peringkat antarabangsa meliputi
rantau Asia, Eropah dan Timur Tengah.
Securiforce Logistik memiliki cawangan di Singapura, Bangkok, China,
Korea, Turki dan Jerman. Apa yang menarik mengenai 'success story' Datuk Dr. Maznah ialah kesemua anak
syarikatnya ditubuhkan dan berkembang maju tanpa sebarang bantuan kewangan
daripada bank. Kejayaan ini, amat dikagumi oleh pelbagai pihak dan segala
lapisan masyarakat. Prinsip kejayaan beliau ialah 'modal perniagaan yang sebenarnya
adalah dirinya sendiri'.
Beliau merupakan seorang
yang dinamik, berfikiran positif, bersemangat waja, cekal dan berani menanggung
risiko. Beliau memegang teguh prinsip 'kita mesti sanggup bekerja lebih
daripada gaji yang dibayar, maka akhirnya kita akan mendapat lebih dari apa
yang kita kerjakan'. Prinsip ini telah membawa kejayaan besar di dalam bidang
kerja dan perniagaannya membolehkan beliau berada di tahap sekarang.
Profil Usahawan Pilihan
Datin Sri Dato' Siti Nurhaliza binti
Tarudin
Penyanyi, Penulis Lagu, Penerbit dan Ahli Perniagaan
Alamat
|
:
|
SimplySiti Sdn. Bhd. ( 846586-K )
Suite 5-01, 5th Floor, Menara Atlan, 161 B, Jalan
Ampang, 50450
Kuala Lumpur
|
Tel
|
:
|
+603 2163 8383
|
Faks
|
:
|
+603 2163 8282
|
E-mel
|
:
|
info@simplysiti.com.my
|
Laman Web
|
:
|
http://www.simplysiti.com.my/index.php/about
|
Penyanyi dan
usahawan terkenal, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin tersenarai sebagai wanita
ketiga terkaya di Malaysia.
Wanita berusia 36 tahun ini memiliki
jumlah pendapatan melebihi RM4.9 juta hasil jualan album dan meraih lebih RM50
juta daripada hasil keuntungan perniagaannya.
Senarai tersebut merupakan laporan
asal sebuah laman sesawang kewangan, SaveMoney.my baru-baru ini
Siti dilahirkan pada 11 Januari 1979
memulakan kerjaya seninya seawal usia 16 tahun.
Berasal dari Kuala Lipis, Pahang,
beliau telah menghasilkan lebih 15 album studio yang mempunyai lagu dalam dalam
pelbagai bahasa seperti Bahasa Malaysia, Jawa, Inggeris, Mandarin, Arab, Hindi
dan Jepun.
Penyanyi juga penulis lagu bersuara
emas ini pernah mendapat pengiktirafan sebanyak dua kali daripada Malaysia Book
of Records (MBOR) kerana pencapaiannya di peringkat tempatan dan juga
mengharumkan nama negara di persada muzik nusatara serta antarabangsa.
Pelantun lagu hits seperti Jerat
Percintaan, Siti Situ Sana Sini, Bukan Cinta Biasa, Cindai, Aku Cinta Padamu,
Seindah Biasa, Jaga Dia Untukku dan yang terkini, Terbaik Bagimu juga pernah
memenangi Anugerah Industri Muzik sebanyak 37 anugerah, Anugerah Bintang
Popular (23 anugerah), Anugerah Planet Muzik (26 anugerah), Anugerah Juara lagu
(18 anugerah), 4 anugerah di Anugerah MTV Asia dan tiga anugerah di Anugerah
Muzik Dunia.
Siti merupakan anak Malaysia kedua
selepas Allahyarham Sudirman Hj Arshad yang mengadakan konsert di pentas
berprestij dunia iaitu Royal Albert Hall, London pada tahun 2005.
Sebagai seorang figura umum, Siti
bukan saja mempunyai ramai peminat malah sangat dihormati serta keperibadiannya
sentiasa contoh pada umum.
Sepanjang pembabitannya dalam bidang
seni, selebriti ini juga bijak menangani gosip atau kontroversi setiap kali
dikaitkan dengan namanya.
Siti juga salah seorang artis tanah
air yang mempunyai seramai 1.2 juta pengikut di laman Instagram.
Pemilik jenama produk kecantikan
SimplySiti ini mendirikan rumahtanga dengan usahawan terkenal Datuk Seri Khalid
Mohamad Jiwa pada 21 Ogos 2006.
Bagaimanapun, pasangan itu masih
belum dikurniakan cahaya mata.
SIMPLY
SITI PRODUK
Pada 30 Mac, beliau melancarkan jenama produk kecantikan dan kosmetik SimplySiti. Produk-produknya menjalani penyelidikan dan pembangunan di Korea, serta diterapkan nanoteknologi sebelum menerima kelulusan halal oleh JAKIM.
Pada 30 Mac, beliau melancarkan jenama produk kecantikan dan kosmetik SimplySiti. Produk-produknya menjalani penyelidikan dan pembangunan di Korea, serta diterapkan nanoteknologi sebelum menerima kelulusan halal oleh JAKIM.
Tak sampai dua bulan selepas pelancarannya, SimplySiti
dinobatkan sebagai "The Best Halal Product" dalam kategori kosmetik
oleh majalah Halal Journal Magazine
ANUGERAH
Sepanjang karier beliau, Dato' Siti Nurhaliza telah
dianugerahi lebih daripada 150 anugerah dari dalam dan luar negara. Dato' Siti
juga berjaya memperbaharui rekod diri sendiri apabila disenaraikan di dalam The
Malaysia Book of Record - dua kali.
Profil Usahawan Pilihan
Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Google Inc
Nama
|
:
|
Lawrence "Larry" Page
|
Alamat
|
:
|
Palo Alto, California.
|
Tarikh Lahir
|
:
|
March 26, 1973
|
Alma mater
|
:
|
University of Michigan (B.S.)
Stanford University (M.S.)
|
Pekerjaan
|
:
|
Sainstis Komputer, Usahawan Internet
|
Website
|
:
|
Google.com — Larry Page
|
Ayahnya
Carl Page seorang professor Ph.D. di bidang Komputer Sains di Michigan State
University dan ibunya salah seorang tenaga pengajar di Michigan State
Universiti.
Beliau belajar di Montessori Radmoor
School di Okemos,Michigan, dari tahun 1975 - 1979 dan East Lansing High School
pada tahun 1991. Page adalah seorang lulusan dari East Lansing High School.
Page memperolehi gelaran Bachelor of Science dalam bidang komputer dari
Universiti of Michigan dengan pujian dan seorang lulusan Master dari Universiti
Standford.
Permulaan Perniagaan
Google bermula pada Mac 1995 sebagai
sebuah projek penyelidikan sewaktu Page dan rakannya Brin masih mengikuti
pengajian di peringkat PhD di Universiti
Stanford. Google
dibina berdasarkan pada teknologi PageRank yang telah dipatenkan, yang
mengambil contoh pada struktur link - link antara website untuk menentukan
peringkat suatu laman web tertentu.
Ketika di universiti, Page juga
mencipta mesin cetak inkjet dari potongan-potongan blok Lego.
Sebagai projek penyelidikan di Universiti Stanford, Page dan
Brin mencipta enjin carian yang disenaraikan keputusan mengikut populariti
halaman keputusan itu selepas mendapati hasil yang paling popular sering akan
menjadi yang paling berguna. Mereka dipanggil enjin carian "Google"
selepas istilah matematik "googol," yang merujuk kepada No. 1 diikuti
oleh 100 sifar, untuk mencerminkan misi mereka untuk mengatur jumlah yang besar
maklumat yang ada di web.
Selepas
mendapat sumbangan $ 1000000 daripada keluarga, rakan-rakan dan pelabur-pelabur
lain, Page dan rakannya Brin melancarkan syarikat itu pada tahun 1998. Google
telah menjadi enjin carian yang paling popular di dunia, menerima purata 5.9
bilion carian sehari pada tahun 2013. Syarikat itu beribu pejabat di
tengah-tengah Silikon California Valley.
Menggabungkan
idea-idea mereka, pasangan ini mula menggunakan bilik asrama mereka sebagai
makmal mesin dan alat ganti yang diekstrak dari komputer-komputer yang murah
untuk mencipta alat yang mereka gunakan untuk menyambung enjin carian yang
masih baru dengan rangkaian jalur lebar kampus di Stanford. Selepas mengisi
ruang bilik dengan peralatan, mereka kemudian dijadikan bilik asrama Brin
sebagai pejabat dan pusat pengaturcaraan, di mana mereka menguji enjin carian
dan reka bentuk baru pada laman sesawang. Pertumbuhan pesat infrastruktur
pengkomputeran di Stanford menyebabkan mereka mengalami masalah untuk
menyelaras data simpanan mereka.
“Basically, our goal is to organize
the world's information and to make it universally accessible and useful”
Larry
Page,2001
Setelah enjin
carian mereka semakin popular dikalangan pengguna Stanford, ia memerlukan
pelayan tambahan untuk proses pertanyaan. Pada bulan Ogos 1996, versi awal dari
Google, masih di laman web Universiti Stanford, telah disediakan kepada
pengguna Internet.
Strategik Perniagan
Page mengamalkan
pengurusan berdasarkan etika-etika yang telah beliau tetapkan seperti:
·
Jangan mengalah – buat sesuatu yang
membolehkan perkara tersebut menjadi cepat
·
Jangan buat sesuatu jika tidak dapat
menambah nilai kepada perkara tersebut.Biar orang lain yang bercakap-cakap
sedangkan anda boleh melakukan perkerjaan lain.
·
Jangan menjadi seorang birokrat.
·
Idea adalah yang terpenting daripada umur.
Hanya kerana mereka muda tak semestinya mereka tidak layak dihormati dan
bekerjasama.
·
Perkara paling buruk yang boleh anda
lakukan adalah menghalang seseorang daripada melakukan sesuatu perkara dengan
berkatakan “tidak”.
Dalam
temu bual pada November 2014, dinyatakan bahawa beliau mengutamakan
penyelenggaraan "mendalami pengetahuan" produk Google dan keluasan
projek, kerana ia telah menjadi faktor utama motivasi untuk ahli-ahli pasukan
Google. Berkaitan dengan peranan beliau sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan,
Page berkata: "Saya rasa kerja saya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif — saya
rasa seperti sentiasa menolak orang untuk kedepan."
Jatuh Bangun dunia
Perniagaan
Google juga tidak ketinggalan
mengalami masalah undang-undang. Google
telah terlibat dalam pelbagai tindakan undang-undang ke atas isu-isu berkenaan
privasi, pengiklanan, Harta Intelek dan perkhidmatan Google yang pelbagai
seperti buku-buku Google dan YouTube.
Pencapaian
Selain sebagai enjin carian
paling polular digunakan di seluruh dunia, Google juga menjalankan usaha sama
dengan pelbagai syarikat dalam bidang pengiklanan, pembangunan dan
perkhidmatan.
Pada Mei
2011, bilangan pelawat Google melepasi
satu bilion buat pertama kalinya, peningkatan 8.4 peratus dari Mei 2010 (931
juta).Pada Januari 2013, Google telah mengumumkan ia telah memperolehi AS$ 50
bilion dalam pendapatan tahunan bagi tahun 2012. Ini menandakan kali pertama
Google Inc telah mencapai feat ini, mendahului mereka 2011 jumlah $38 bilion.
Pada
Oktober 2014, menurut kedudukan rangking di Interbrand, Google adalah jenama
yang kedua paling berharga di dunia (mengekori Apple) dengan penilaian $107.4
bilion manakala laporan Millward Brown dari tahun yang sama meletakkan jenama
Google mengatasi Apple di #1.
Profil Usahawan Pilihan
Usahawan dan Pengasas Yayasan Al-Bukhary
Nama :
|
Tan Sri syed Mokhtar Bin Syed Nor
Al-Bukhary
|
|
Tempat Lahir
|
:
|
Alor Setar, Kedah , Malaysia.
|
Tarikh Lahir
|
:
|
Tahun 1951
|
Pendidikan
|
:
|
SPM
|
Pekerjaan
|
:
|
Pemilik MMC,Pelabuhan Tg.Pelepas,BERNAS,Gardenia,DRB-HICOM dan Bank
Muamalat
|
Website
|
:
|
Tan Sri syed Mokhtar dilahirkan di Alor Setar,Kedah pada
tahun 1951. Keluarganya berasal dari Hadhramaut,Yamen. Sebelum mengambil
keputusan menetap di Kedah,bapanya mengembara hinggan ke Asia Tengah untuk
berniaga. Seterusnya, bapanya ke Thailand. Pada pertengahan tahun 40-an,
barulah bapa Tan Sri Syed Mokhtar mengambil keputusan menetap di Alor Setar,
Kedah. Pada tahun 1946, bapanya mendirikan rumah tangga.
Tan
Sri Syed Mokhtar mempunyai tujuh orang adik beradik dan dia adalah anak ketiga.
Tan Sri Syed Mokhtar hidup dalam keadaan yang serba kekurangan hinggakan rumah
kayunya yang terletak di Kampung Hutan Keriang tidak mempuyai katil, meja
mahupun kerusi. Ini menyebabkan beliau susah hendak menelaah.
Walaupun
demikian, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Keadaan itu juga mendorong
beliau supaya memulakan kelas tuisyen percuma sebagai salah satu program
kebajikan di bawah Yayasan Al-Bukhary yang ditubuhkan bagi menyumbang kea rah
kebajikan. Kini, seramai 15,000 orang pelajar mendapat faedah daripada program
tuisyen itu.
Permulaan Perniagaan
Pada tahun 1970-an, perniagaan
binatang ternakan bapanya mengalami kemerosotan ekoran tercetusnya wabak kaki
dan mulut. Wabak itu merebak ke seluruh Selatan Thailand,Kedah dan Perlis.
Semua binatang ternakanya mati begitu sahaja. Sejak itu, Tan Sri Syed Mokhtar
mengambil alih perniagaan bapanyadan membuat keputusan untuk tidak lagi
melibatkan diri dalam bidang penternakan. Beliau mula menjual daging secara
kecil – kecilan.
Daripada perniagaan
menjual daging, beliau beralih pula kepada perniagaan pengangkutan। Pada tahun 1972, beliau
berjaya mendapat permit bagi empat buah lori Kelas A. Beliau mendapat bantuan
pinjaman sebanyak RM110,000 daripada pihak MARA yang digunakannya bagi membeli
dua buah lori Mercedes 911LS.
Sebenarnya, seorang peniaga Cina menawarkan sejumlah wang bagi baki dua permit yang tidak digunakannya। Tan Sri Syed Mokhtar enggan dan menyerahkan permit itu kembali kepada MARA. Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan yang dinamakan Syarikat Pengangkutan Sentosa dan melantik kerani Cina sebagai pengurus syarikatnya itu.
Tan Sri Syed Mokhtar menggunakan lori-lorinya bagi memulakan perniagaan beras। Syarikat Kenderaan Sentosa masih wujud sehingga ke hari ini dan memiliki lebih daripada 40 buah lori.
Sebenarnya, seorang peniaga Cina menawarkan sejumlah wang bagi baki dua permit yang tidak digunakannya। Tan Sri Syed Mokhtar enggan dan menyerahkan permit itu kembali kepada MARA. Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan yang dinamakan Syarikat Pengangkutan Sentosa dan melantik kerani Cina sebagai pengurus syarikatnya itu.
Tan Sri Syed Mokhtar menggunakan lori-lorinya bagi memulakan perniagaan beras। Syarikat Kenderaan Sentosa masih wujud sehingga ke hari ini dan memiliki lebih daripada 40 buah lori.
Menubuhkan Syarikat
Pada tahun 1974, Tan Sri Syed Mokhtar membeli rumah
kedainya yang pertama di Jalan Telok Wan Jah di bawah perjanjian sewa beli dengan
UDA atau Perbadanan Kemajuan Bandar।
Seterusnya, pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara yang kini dikenali sebagai Bernas। Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Dia berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor.
Selepas berjaya dengan Syarikat Shah, beliau menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina, iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan। Ghiak Gee adalah pedagang beras manakala Chong Tan pula pengilang beras.
Dalam syarikat usaha sama itu, Tan Sri Syed Mokhtar memegang 52 peratus kepentingan manakala Ghiak Gee dan Chong Tan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus। Perniagaan usaha sama yang diberi nama Bukhary Sdn. Bhd. itu memulakan operasinya pada 15 Julai 1976, di pejabatnya di Jalan Telok Wan Jah.
Seterusnya, pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara yang kini dikenali sebagai Bernas। Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Dia berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor.
Selepas berjaya dengan Syarikat Shah, beliau menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina, iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan। Ghiak Gee adalah pedagang beras manakala Chong Tan pula pengilang beras.
Dalam syarikat usaha sama itu, Tan Sri Syed Mokhtar memegang 52 peratus kepentingan manakala Ghiak Gee dan Chong Tan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus। Perniagaan usaha sama yang diberi nama Bukhary Sdn. Bhd. itu memulakan operasinya pada 15 Julai 1976, di pejabatnya di Jalan Telok Wan Jah.
Projek – projek Utama
Yayasan Al- Bukhary
Antara projek terbesar yang sedang dijalankan adalah
pembinaan Kompleks al-Bukhary yang bernilai RM400 juta di Kedah yang dijangka
siap pada akhir tahun 2004।
Kompleks itu kelak memainkan peranan sebagai kompleks yang lengkap dengan
pelbagai kemudahan seperti masjid, pusat perubatan, pusat komuniti, rumah anak
yatim, akademi khas bagi warga tua dan pusat pengajian tinggi.
Antara projek besar yang disiapkan adalah Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur yang bernilai RM100 juta। Muzium empat tingkat itu adalah muzium pertama di rantau Asia Pasifik yang memaparkan hasil seni Islam. Yayasan al-Bukhary juga membina 12 buah masjid di serata negara.Sumbangan dalam bidang pendidikan
Pada tahun 2000, Yayasan al-Bukhary mendermakan sejumlah RM7।75 juta kepada Oxford Centre for Islamic Studies, iaitu pusat pengajian Islam yang terkenal di serata dunia. Yayasan al-Bukhary juga kini sedang membantu Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) dalam projek bagi mengasaskan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) di Sungai Petani, Kedah.
Selain itu, Yayasan al-Bukhary juga sering mengadakan dialog peradaban bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman antara masyarakat berbilang agama dan kepercayaan।
Penglibatan Yayasan al-Bukhary dalam projek yang dimulakan oleh bukan Islam juga terserlah। Walaupun Yayasan al-Bukhary lebih menekankan kepada projek kebajikan yang bercirikan Islam, ia tetap menyumbang kepada projek yang dijalankan oleh organisasi bukan Islam. Contohnya, Yayasan al-Bukhary menyumbang sebanyak RM satu juta bagi Projek Langkawi, iaitu projek yang dimulakan oleh MCA bagi mengumpul dana bagi menjalankan projek pendidikan di luar bandar dan juga memberi biasiswa kepada para pelajar yang kurang mampu.
Tan Sri Syed adalah usahawan Bumiputera yang terkaya di Malaysia dengan kekayaan yang bernilai RM1।67 bilion.
Antara projek besar yang disiapkan adalah Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur yang bernilai RM100 juta। Muzium empat tingkat itu adalah muzium pertama di rantau Asia Pasifik yang memaparkan hasil seni Islam. Yayasan al-Bukhary juga membina 12 buah masjid di serata negara.Sumbangan dalam bidang pendidikan
Pada tahun 2000, Yayasan al-Bukhary mendermakan sejumlah RM7।75 juta kepada Oxford Centre for Islamic Studies, iaitu pusat pengajian Islam yang terkenal di serata dunia. Yayasan al-Bukhary juga kini sedang membantu Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) dalam projek bagi mengasaskan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) di Sungai Petani, Kedah.
Selain itu, Yayasan al-Bukhary juga sering mengadakan dialog peradaban bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman antara masyarakat berbilang agama dan kepercayaan।
Penglibatan Yayasan al-Bukhary dalam projek yang dimulakan oleh bukan Islam juga terserlah। Walaupun Yayasan al-Bukhary lebih menekankan kepada projek kebajikan yang bercirikan Islam, ia tetap menyumbang kepada projek yang dijalankan oleh organisasi bukan Islam. Contohnya, Yayasan al-Bukhary menyumbang sebanyak RM satu juta bagi Projek Langkawi, iaitu projek yang dimulakan oleh MCA bagi mengumpul dana bagi menjalankan projek pendidikan di luar bandar dan juga memberi biasiswa kepada para pelajar yang kurang mampu.
Tan Sri Syed adalah usahawan Bumiputera yang terkaya di Malaysia dengan kekayaan yang bernilai RM1।67 bilion.
Pencapaian / Anugerah /
Pingat Yang Diperolehi
(i) Tokoh Maal Hijrah
1429H oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong
(ii) Panglima Setia Mahkota (Tan Sri) – Persekutuan
(iii) Dato’ Setia Mahkota Kedah (Dato’) – Kedah
(iv) Pencalonan ‘Top 20 Progressive Asians’ oleh majalah World Business (20 Mei 2007)
(v) Muzium Kesenian Islam – IRCICA Award daripada OIC Research Centre for Islamic Culture & Art (2003)
(vi) Muzium Kesenian Islam – Montblanc Arts & Patronage Award daripada Paris-based Montblanc Cultural Foundation (2003)
(vii) ‘Malaysia’s Chosen One’ – Majalah Time (2002)
(ii) Panglima Setia Mahkota (Tan Sri) – Persekutuan
(iii) Dato’ Setia Mahkota Kedah (Dato’) – Kedah
(iv) Pencalonan ‘Top 20 Progressive Asians’ oleh majalah World Business (20 Mei 2007)
(v) Muzium Kesenian Islam – IRCICA Award daripada OIC Research Centre for Islamic Culture & Art (2003)
(vi) Muzium Kesenian Islam – Montblanc Arts & Patronage Award daripada Paris-based Montblanc Cultural Foundation (2003)
(vii) ‘Malaysia’s Chosen One’ – Majalah Time (2002)
Kata – Kata Semangat
·
Ketika Allah memberika
kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah
beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila
masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu
turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.
·
Kejayaan dan kelemahan orang
Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan
sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan
kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud
dalam cara orang Melayu berfikir.
·
Kekayaan
ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya
kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan
tolong kita pula dengan cara yang lain.
Business Plan Individual Assignment

Pengenalan
Ringkasan
Eksekutif
Awan
Biru Enterprise ialah syarikat yang menawarkan kuih tradisional iaitu karipap
segera yang terdiri daripada pelbagai bentuk dan rasa. Ia amat sesuai dijadikan hidangan untuk
majlis jamuan, kenduri, minum petang dan lain-lain. Pihak kami telah mengedarkan banyak brosur di
kawasan-kawasan perumahan serta pejabat untuk mendapatkan maklumat tentang perniagaan
kami. Kami juga telah membina laman web
untuk para pelanggan melihat sendiri contoh-contoh karipap dengan lebih
terperinci. Oleh yang demikian, para
pelanggan boleh membuat tempahan menerusi laman web yang disediakan ataupun
menghubungi kami melalui nombor telefon pada lampiran brosur yang telah
diedarkan pada bila-bila masa yang sesuai.
Segala rundingan akan dijalankan dengan baik mengikut permintaan
pelanggan.
Perniagaan
ini dipilih kerana ia bersesuaian dengan perkembangan semasa yang memerlukan
pelanggan mendapatkan kuih yang sesuai mengikut majlis. Konsep syarikat yang
mudah dan ringkas dapat memudahkan urusan pelanggan. Ini kerana pelanggan gemarkan urusan yang
mudah dan cepat. Pulangan yang lumayan
boleh dicapai dalam perniagaan ini sekiranya mempunyai sistem pengurusan yang
teratur.
Rancangan
perniagaan ini disediakan untuk: menjual kuih tradisional kepada peniaga lain
serta pelanggan yang membuat tempahan untuk majlis-majlis tertentu. Selain itu,
perniagaan ini menarik perhatian orang ramai untuk membeli barangan yang
dijamin halal dan berkualiti mengikut kehendak masing-masing.
Skop
pemasaran syarikat kami ialah : kuih
tadisional (karipap segera)
2.0
PENGENALAN
2.1 INDUSTRI
2.1.1
Awan Biru Enterprise merupakan perniagaan
yang mengeluarkan produk makanan kuih tradisional iaitu karipap segera untuk
dinikmati oleh para pelanggan.
Pengeluaran modal Awan Biru Enterprise adalah sebanyak RM 150 000.
2.1.2
Objektif Awan Biru Enterprise adalah ingin
membudayakan negara yang terkenal dengan pelbagai jenis makanan. Selain daripada itu, Awan Biru Enterprise
ingin menghasilkan pelbagai perasa dan bentuk kuih karipap mengikut
perkembangan semasa dan mencapai matlamat untuk memenuhi citarasa pelanggan.
2.1.3
Peringkat perniagaan Awan Biru Enterprise
adalah masih lagi di peringkat permulaan.
Ini kerana Awan Biru Enterprise ini baru ditubuhkan dan akan
diperkembangkan lagi melalui hasil kajian yang lebih terperinci.
2.1.4
Pasaran perniagaan di dalam bidang pemakanan
pada masa kini banyak memberikan persaingan dengan saiz yang amat besar seperti
perniagaan kuih segera yang ternama dan berada dimerata-rata tempat yang boleh
dilihat dengan jelas di pasaraya besar atau tempat-tempat yang menjadi tumpuan
orang ramai. Walaubagaimanapun Awan Biru
Enterprise mempunyai strategi yang tersendiri untuk menarik minat pelanggan
dengan menghasilkan pelbagai bentuk produk yang unik dan perasa yang berbeza
agar dapat memberikan kepuasan kepada pelanggan.
2.1.5
Awan Biru Enterprise akan memperkembangkan
lagi perniagaan dengan menambahkan lagi cawangan mengikut perkembangan pasaran
dan permintaan pelanggan.
2.1.6
Awan Biru Enterprise serba sedikit telah
membuat perubahan berbanding produk sedia ada di pasaran dengan memperkenal
produk yang unik dan berbeza kerana
sasaran pasaran Awan Biru Enterprise adalah untuk setiap golongan
masyarakat. Oleh itu Awan Biru
Enterprise telah menginovasi idea asal kepada yang lebih menarik dan memuaskan
dengan mempelbagaikan perasa dan bentuk.
2.1.7
Sasaran pasaran Awan Biru Enterprise pada
masa kini dan masa akan datang adalah daripada semua lapisan masyarakat. Bagi tempoh 2 atau 3 tahun akan datang, saiz
pasaran akan menjadi lebih luas dengan harapan Awan Biru Enterprise dapat
membuka beberapa cawangan di seluruh Malaysia.
2.1.8
Idea dan sumber diperolehi daripada saranan
kerajaan yang menggalakkan usahawan-usawahan kecil agar bergiat aktif di dalam
bidang Industri Kecil dan Sederhana seperti yang terdapat didalam RMK 9.
2.1 SEJARAH SYARIKAT
2.1.1
Visi penubuhan Awan Biru Enterprise adalah
untuk membuka sebuah kedai kuih tradisional iaitu karipap segera yang
menawarkan kepelbagaian dari segi rasa dan bentuk agar dapat menarik minat
setiap lapisan masyarakat untuk menikmati karipap di kedai ini.
2.2.2 Misi
bagi Awan Biru Enterprise adalah untuk memastikan orang Islam
mempunyai pilihan alternatif dalam
membeli produk berasaskan sejuk beku.
2.2.3
Objektif penubuhan Awan Biru Enterprise
adalah untuk menginovasikan rasa dan bentuk
yang sedia ada di pasaran.
2.2.4
Awan Biru Enterprise telah ditubuhkan pada 1
Januari 2011 di bawah 5 orang kakitangan di mana pengasasnya adalah Nor Hayati
Binti Adlan. Awan Biru Enterprise
merupakan perniagaan perkongsian yang dimiliki oleh 3 lagi ahli iaitu Nor Sharmiza Binti Abu Bakar, Juwita
Laila Zomora Binti Ismail dan Saliza Binti Abdul Rahman dan seorang pekerja
Am. Awan Biru Enterprise ditubuhkan
hasil daripada pemerhatian yang dibuat dan pengalaman sedia ada.
2.2.5
Kejayaan perniagaan Awan Biru Enterprise
ialah dapat mengeluarkan produk berasaskan kuih tradisional yang dapat diterima
oleh pasaran masa kini dari segi citarasa yang berbeza dan mampu untuk dibeli.
2.1
RANCANGAN MASA DEPAN
2.1.1
Perancangan masa hadapan Awan Biru Enterprise
ialah dapat memajukan perniagaan Awan Biru Enterprise dengan menambah kedai dan
mempelbagaikan lagi produk-produk berasaskan sejuk beku seperti popia, roti
canai dan sebagainya.
2.1 DESKRIPSI LOGO



2.2 DESKRIPSI
PRODUK
2.5.1 Produk yang ditawarkan oleh Awan Biru
Enterprise adalah karipap. Awan Biru Enterprise memilih karipap sebagai produk Awan Biru Enterprise melalui pemerhatian terhadap perniagaan karipap yang berjaya menarik pelanggan untuk
membelinya selain salah seorang daripada Awan Biru Enterprise mempunyai pengalaman
menjual karipap bersama ibunya.
2.5.2 Awan Biru
Enterprise mengeluarkan tiga jenis karipap iaitu:-
·
Karipap daging BBQ
·
Karipap pisang coklat
·
Karipap aiskrim
2.5.3 Produk keluaran perniagaan Awan Biru Enterprise merupakan produk
baru dan unik dalam pasaran. Ini kerana Awan Biru
Enterprise telah menginovasikan produk
sedia ada menjadi produk baru
yang lebih menarik.
2.5.4 Logo Awan Biru Enterprise telah dipatenkan dibawah Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri di mana
hak milik telah dilindungi agar tidak menindas mana- mana pihak atau meniru mana-mana ideologi.
2.5.5 Produk keluaran Awan Biru Enterprise juga berbeza daripada produk
asal. Perbezaannya
adalah dari segi inti atau perasa karipap tersebut kerana Awan Biru
Enterprise telah menginovasikan
karipap tersebut supaya ia dapat menarik pelanggan pelbagai lapisan masyarakat untuk mencuba produk ini. Produk Awan Biru Enterprise juga berbeza dari
segi cara membuatnya.
2.5.6 Produk keluaran Awan Biru Enterprise mampu bertahan selama 2
hingga 3 jam dalam suhu bilik
dan 2 hingga 3 minggu dalam suhu dingin.
2.5.7 Strategi produk keluaran perniagaan Awan Biru Enterprise adalah
dari segi keunikan produk Awan Biru Enterprise yang
mampu menarik pelbagai lapisan
masyarakat untuk membelinya. Awan Biru Enterprise juga menggunakan kaedah testimoni, media
cetak dan elektronik bagi tujuan mempromosikan karipap keluaran
perniagaan Awan Biru Enterprise kepada
umum seperti internet dan
risalah.
2.1 APLIKASI PRODUK
2.6.1 Pelanggan Awan Biru Enterprise terdiri daripada pelbagai golongan
masyarakat yang berumur kira-kira 5 tahun sehingga
dewasa. Hal ini kerana, Awan Biru Enterprise menyediakan
karipap yang sesuai dinikmati oleh kanak-kanak, remaja dan orang dewasa.
2.6.2 Karipap keluaran Awan Biru Enterprise dihasilkan bagi memenuhi
kehendak atau keinginan
masyarakat. Hal ini demikian kerana, karipap keluaran Awan Biru Enterprise boleh
dinikmati secara santai sama ada waktu pagi, tengahari, petang, atau malam. Sebagai
contoh, karipap keluaran Awan Biru Enterprise
boleh dinikmati ketika penat membeli-belah,
sewaktu perbincangan, atau
semasa bersantai bersama keluarga atau rakan-rakan.
2.6.3 Produk keluaran Awan Biru Enterprise mampu bersaing dengan produk
sama jenis di pasaran kerana rasanya
yang berbeza dan unik berbanding produk asal
serta ia mampu menarik golongan masyarakat untuk menikmatinya secara santai.
2.2
KEBAIKAN PRODUK
2.7.1 Kebaikan produk biasanya digambarkan dalam terma keunikan produk
oleh pembeli. Ini adalah
salah satu faktor untuk menarik lebih ramai pelanggan mencuba dan membeli produk perniagaan Awan Biru Enterprise.
Antaranya adalah dari segi:
2.7.1.1 Harga perniagaan produk Awan Biru
Enterprise mengikut harga pasaran bahan mentah
yang mengikut peredaran masa. Jika harga bahan mentah rendah maka harga produk Awan Biru Enterprise dijual dengan
harga rendah, dan disebaliknya.
2.7.1.2
Awan Biru Enterprise turut menitikberatkan
kualiti produk. Hal ini kerana Awan
Biru Enterprise menghasilkan produk dengan menggunakan bahan – bahan mentah
yang diluluskan oleh kementerian kesihatan, halal, dan tanpa bahan pengawet
serta bahan pewarna.
2.7.1.3Selain itu, Awan Biru
Enterprise juga menitikberatkan tentang kebersihan dapur serta peralatan
memasak. Sebelum memulakan tugas, kakitangan Awan Biru Enterprise diwajibkan
mencuci tangan demi menjaga kebersihan produk Awan Biru Enterprise.
2.7.1.4Produk Awan Biru
Enterprise boleh dimakan oleh setiap golongan masyarakat. Awan Biru Enterprise mengeluarkan produk
karipap yang terbahagi kepada tiga jenis iaitu karipap pisang coklat, karipap
aiskrim dan karipap daging BBQ. Ketiga –
tiga jenis karipap ini mempunyai keunikan masing- masing iaitu:
v Karipap
Pisang Coklat :
¬ Karipap
pisang coklat mempunyai keunikan inti yang berlainan dengan karipap yang sedia
ada di pasaran.
¬ Selain
itu, setelah dikaji, pisang yang terdapat di dalam karipap ini juga mengandungi
khasiat vitamin B1, B2 dan C serta boleh membekalkan tenaga.
¬ Sasaran
pelanggan karipap pisang coklat ini adalah setiap golongan masyarakat terutama
kanak – kanak.
¬ Selain
itu, kebaikan coklat yang digunakan oleh Awan Biru Enterprise boleh
mengurangkan risiko sakit jantung.
¬ Produk
ini juga boleh menghilangkan tekanan dengan keunikan inti di dalam karipap
pisang coklat ini serta coklat yang disalut pada kulit popia ini.
v Karipap
Aiskrim
¬
Karipap aiskrim mempunyai keunikan inti yang
berlainan dengan karipap yang sedia ada dipasaran.
¬
Sasaran pelanggan bagi produk karipap aiskrim
ini adalah kanak – kanak kerana aiskrim adalah salah satu makanan yang digemari
oleh mereka. Selain itu, ia
juga boleh dinikmati oleh setiap golongan masyarakat.
¬
Karipap aiskrim ini boleh dinikmati ketika
cuaca panas dan di waktu petang ketika bersantai. Hal ini kerana ia boleh
menyejukkan badan.
¬
Karipap aiskrim ini juga boleh menghilangkan
tekanan kerana aiskrim yang berasa sejuk boleh menyenangkan keadaan dan boleh
memulihkan penyakit sukar untuk tidur.
¬
Selain itu, Karipap aiskrim keluaran Awan
Biru Enterprise juga boleh dijadikan sebagai pemanis mulut atau pencuci mulut.
v Karipap
Daging BBQ
¬
Karipap daging BBQ mempunyai keunikan inti
yang berlainan dengan karipap yang sedia ada di pasaran.
¬
Awan Biru Enterprise menggunakan daging
burger untuk mengenakkan lagi rasanya. Inti daging BBQ ini juga dimasak
menggunakan minyak jagung yang mempunyai khasiatnya yang tersendiri.
¬
Selain itu, karipap daging ini juga mempunyai
khasiat vitamin A dan vitamin c serta kalsium kerana intinya dicampur dengan
lobak merah dan ubi sengkuang serta sedikit lada hitam.
2.7.2 Produk
Awan Biru Enterprise selamat untuk dimakan kerana ia mempunyai khasiat yang
semulajadi. Karipap keluaran Awan Biru
Enterprise dihasilkan bagi memenuhi kehendak atau keinginan masyarakat. Hal ini demikian kerana, karipap keluaran
Awan Biru Enterprise boleh dinikmati secara santai sama ada waktu pagi, tengahari,
petang, atau malam. Sebagai contoh,
karipap keluaran Awan Biru Enterprise boleh dinikmati ketika penat
membeli-belah, sewaktu perbincangan, atau semasa bersantai bersama keluarga
atau rakan-rakan.
3.0 RANCANGAN PEMASARAN
3.1 Pembeli Berpotensi
Pengeluaran Produk karipap dihasilkan oleh Awan Biru
Enterprise mempunyai tiga jenis perisa iaitu karipap aiskrim, karipap pisang
coklat dan karipap daging BBQ di mana Awan Biru Enterprise telah mensasarkan
pembeli berpotensi adalah seramai 30 orang iaitu bagi tempoh sejam.
3.2 Saiz Pasaran.
Secara keseluruhannya, dianggarkan seramai 350 orang
sehari akan membeli keluaran produk karipap Awan Biru Enterprise di mana
pembelian akan bermula sebaik sahaja Awan Biru Enterprise memulakan perniagaan
iaitu pada jam 10 pagi hingga 10 malam.
3.3 Kekerapan Pembeli.
Awan Biru Enterprise telah menetapkan sasaran bagi
kekerapan pembeli Produk karipap adalah pada waktu pagi, tengahari, petang
serta malam. Ini adalah kerana karipap keluaran Awan Biru Enterprise merupakan makanan
yang bersifat santai yang boleh dinikmati oleh pembeli-pembelinya tidak kira
masa.
3.4 Status Pasaran.
Penubuhan Awan Biru Enterprise dilancarkan panda bulan
Januari 2011 di mana Awan Biru Enterprise masih di peringkat yang baru. Oleh
yang demikian, Awan Biru Enterprise sedang mempergiatkan perniagaan dengan
meningkatkan lagi pengeluaran produk karipap supaya dikenali dan diminati oleh
penduduk sekitarnya.
3.5 Kesan kepada pasaran.
Pengeluaran Produk karipap
yang dihasilkan oleh Awan Biru Enterprise dapat memberikan persaingan yang
sihat di antara peniaga makanan santai dan segera yang lain seperti popia dan
donut di mana Awan Birua Enterprise serta peniaga-peniaga lain dapat
memperkembangkan lagi idea untuk memperkenalkan produk keluaran masing-masing
secara sihat dan dikenali ramai.
3.6 Analisis persaingan
3.6.1 Pesaing
Adalah sangat penting bagi
Perniagaan Awan Biru Enterprise untuk mengenalpasti pesaing yang telah wujud di
kawasan sekitar. Pesaing bagi Awan Biru Enterprise adalah pesaing yang
menghasilkan produk yang sama dengan keluaran karipap Awan Biru Enterprise.
Awan Biru Enterprise telah mengenalpasti pesaing yang wujud seperti Pengusaha
karipap dan juga ‘Dunkin Donut’. Mereka
telah berada di seluruh negeri dan
wujud sebelum Awan Biru Enterprise memperkenalkan produk yang telah
dihasilkan ini lagi. Produk yang mereka hasilkan ini berkembang dari semasa ke
semasa dan mereka telah mewujudkan cawangan di seluruh negeri. Ini telah
menyebabkan produk yang dihasilkan oleh Awan Biru Enterprise mempunyai
persaingan yang sangat sengit diantara mereka.
3.6.2 Analisis kekuatan dan kelemahan (SWOT)
Kekuatan
(Strength) :
Produk keluaran Awan Biru
Enterprise mempunyai kekuatan dari segi perisanya kerana Awan Biru Enterprise
menghasilkan pelbagai perisa yang mampu menarik pelbagai golongan masyarakat
seperti karipap aiskrim, karipap pisang coklat dan karipap daging BBQ.
Kelemahan (Weaknesses) :
Produk keluaran Awan Biru Enterprise mengandungi perisa
seperti aiskrim, oleh itu produk Awan Biru Enterprise tidak
dapat bertahan dalam tempoh yang lama
kerana dikhuatiri aiskrim yang diletakkan
akan cair dan menghilangkan rasa
enaknya.
Peluang
(Opportunity) :
Peluang yang dapat Awan Biru Enterprise perolehi hasil
daripada produk ini adalah, Awan
Biru Enterprise boleh memperkembangkan lagi perniagaan yang dijalankan ini kerana
Awan Biru Enterprise menghasilkan produk yang
unik dan menarik dan ianya berbeza dari produk-produk yang telah ada dipasaran.
Ancaman (Threat) :
Pada peringkat awalan penubuhan perniagaan Awan Biru
Enterprise ini, Awan Biru Enterprise kurang mendapat sambutan
dari pelanggan kerana masih ramai
yang belum mengetahui mengenai
produk yang Awan Biru Enterprise hasilkan
ini.